Grøn mad

Mad spiller en stor rolle for fysisk og psykisk velvære. Derfor har Vejlefjordskolen fokus på grøn mad, mad som byder på stor variation af vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Maden på Vejlefjordskolen er hovedsaglig vegetarisk dog med undtagelse af aftensmåltidet. Maden indeholder meget frugt og grønt, ligesom vi anvender f.eks. soja- og svampeprotein, som gør det ud for kød. Det betyder, at vi også serverer velkendte retter som chili con carne, burgers, pizza, lasagne, fyldte pandekager, boller i karry mv. Til hvert hovedmåltid har vi salatbar, og som mellemmåltid serverer vi typisk enten grovboller eller frugt. Alt brød bages i skolens eget køkken, og de fleste retter laves fra bunden. Skolens køkken producerer og vælger basis-råprodukter uden kunstig farve, kunstige tilsætningsstoffer, konserveringsmidler og kunstige sødestoffer. Vi har en skolefrugtordning for efterskolen.

Til aftensmåltiderne er der et blandet udvalg af vegetarisk pålæg og færdiglavet fjerkræ- og fiskepålæg som f.eks. tun, makrel, torskerogn, skiveskåret kylling m.v.

For at tilskynde eleverne til større bevidsthed omkring kostens betydning arrangeres der jævnligt temadage eller -perioder, hvor fokus sættes på f.eks. betydningen af at spise morgenmad, at spise sundt og korrekt etc. I efterskolen er et af valgfagene madlavning, hvori indgår så vel teori omkring kost og ernæring som praktisk madlavning