Weekenderne er der, hvor man virkelig har tid til vennerne

Kostskolelivet kan noget helt specielt i weekenderne. Derfor er dageleverne også tit med til det, der sker. De mange fælles oplevelser i weekenderne giver sammenhold – også på tværs af klasserne. Der er næsten altid 40 – 70 gymnasieelever, der bliver på Vejlefjord Gymnasium i en helt almindelig weekend, og næsten alle er der, når der er fest.

Elever fra sidste år og årene før bliver ved med at komme tilbage

Weekenderne er også der, hvor der jævnligt kommer ”gamle” Vejlefjordelever på besøg. Det kan faktisk være hårdt at forlade Vejlefjord efter 3 år i gymnasiet, hvor man bare har været sammen 24/7. Derfor kommer mange tidligere elever tilbage for at besøge vennerne fra sidste og forrige år. Især til de store fester.

Festerne på Vejlefjord Gymnasium bliver der talt længe om

Hvert år er der 3 store fester, som klasserne står for. 1.g laver en høstfest, 2.g står for en forårsfest, og 3.g arrangerer et brag af en gallafest. Klasserne bestemmer menuen, forvandler skolens aula eller sportshal til en festsal og laver al underholdning. Festerne er alkoholfri. Så bliver der snakket og hygget igennem, for ingen er for fulde til at opføre sig normalt.

Galla – festen over alle fester

Røde løbere til festens hovedpersoner, baldakiner i loftet, kæmpelysekrone midt i festsalen, en lysende photo booth, festligt opdækkede borde, en oplyst scene, fed lyd. Sportshallen er totalt forvandlet. Festen begynder med en flot præsentation af de elegante og festklædte 3.g’ere, mens de skrider hen ad den røde løber. Der er festmad, Oscar-uddeling, musik, den klassiske Les Lanciers, sjove konkurrencer og som festens højdepunkt den legendariske 3.g-film, der måske slår alle landets gymnasiefilm.  Den fest skal bare opleves!

Oplevelsesturen ryster alle godt sammen

Skoleårets første weekend er der hvor 1.g’erne skal lære hinanden at kende og venskaber på tværs af alle 3 årgange bliver til. Hele skolen er nemlig med. Turen begynder med et terrænløb med masser af sjove opgaver. På lejrpladsen står den på boldspil, bålhygge, sjove konkurrencer, sang og musik og masser af tid til at møde nye venner. Så er skoleåret skudt godt i gang.

Livet ved Vejle Fjord – med vennerne på vandet

Vejlefjord Gymnasium er måske Danmarks bedst beliggende gymnasium. Vi har 500 meter strand lige ned til nordsiden af Vejle Fjord. Det udnytter vi optimalt ved at bruge mange af de gode weekenddage i efteråret og foråret til at tage på fjorden. Du skal selvfølgelig bruge både vores kanoer, kajakker, sejlbåde og slet ikke gå glip af en vild tur på water-tube efter vores fede speedbåd.  Og kan du lide at fiske, er der gode muligheder for fangst. Når det bliver lidt koldt og fugtigt i luften, er der ikke noget så skønt som en tur i vores mobile sauna, der står ved fjorden.

Kanotur og skitur – weekendture du bare skal med på

Den årlige kanotur giver helt specielle oplevelser på en af Danmarks åer. Tæt på vennerne. Tæt på naturen. Sådan en aften rundt om bålet kommer man tæt på hinanden på en måde, du måske ikke har oplevet før – og du oplever måske en personlig ro, som føles rigtig godt. Skituren er også flot natur, sædvanligvis i Norge, men her er det fuld fart ned ad fjeldet, adrenalinsus i årerne og aftenhygge, der rykker.

Fodbold- og volleyweekender trækker gamle elever til Vejlefjord Gymnasium

En af de store weekender er International Soccer Tournament. Her kommer fodboldentusiaster fra både Norge, Sverige, Finland, England og Tyskland til vores gymnasium. Vejlefjord-holdet får her kamp til stregen, men kommer som regel ud af kampen med æren i behold. En anden weekend kommer der ”gamle” elever til Vejlefjord for at spille volleyball sammen med Vejlefjords hold.  En festlig weekend med højt humør og gensyn med gamle venner.

Weekender handler også om eftertanke

En almindelig fredag aften og lørdag formiddag har også tid til refleksion. Alle elever samles til fælleshygge i et cafémiljø, hvor der også er et oplæg, diskussion og samtale, der handler om vigtige spørgsmål som: Hvad er de vigtige værdier i livet? Hvad er det gode liv? Hvordan kan man tage stilling til etiske spørgsmål som abort, aktiv dødshjælp eller bæredygtighed? Hvordan behandler man sin næste som sig selv? Hvad er et godt kæresteforhold? Findes Gud, og hvad betyder han, hvis han gør? Lørdag formiddag er der også mulighed for at deltage i en gudstjeneste.

Koncerterne er musikalske højdepunkter

Julekoncerterne trækker fulde huse. Kirken er stemningsfuldt pyntet med masser af stearinlys, juletræer og flotte dekorationer. Vejlefjordkoret, solister og musikere yder deres ypperste. Elever, forældre og andre koncertgæster synger med på de traditionelle julesange. Det er ren julestemning. Forårskoncerten og Broget Aften er der mere knald på… og dirigenten shiner sammen med sine elever. Musiklivet betyder meget for eleverne og giver godt sammenhold på tværs af klasserne.

Snyd ikke dig selv for weekenderne sammen med vennerne

Det kan også være nødvendigt at arbejde på en skoleopgave i weekenden, men så er der heldigvis nogen, man kan gøre det sammen med. I weekenderne er der også tid til at spille brætspil, lave snobrød i skolens bålhytte, spille Fifa i ”Einstein” eller bare lytte til god musik sammen og gå ture med ens bedste ven i skoven eller langs fjorden.

Weekend på Vejlefjord Gymnasium – når venskaber tæller