Afslutning af "Ud i livet" perioden

Det er i dag d. 28. okt. Vi er nu i Global 10 blevet færdige med vores første periode af de 5, vi skal igennem.

Ud i livet som perioden hed, skulle handle om meget af det der skal foregå med et ungt menneske, der står på tærsklen til voksenlivet. Vi skulle blandt andet arbejde med modtagerrettet kommunikation – altså det at skrive en ansøgning til job, uddannelse, bolig og meget andet. Endvidere bød perioden på virksomhedsbesøg, budgetlægning, hurtigskrivning, uddannelsesoplæg, arbejde med Prags seværdigheder, og afsluttende på perioden - en skøn skøn Pragtur.

Hvis man skal evaluere på et sådan forløb, er det nok mest nærliggende at bede eleverne om dette – hvad har de fået med fra denne periode. Dette blev eleverne bedt om at gøre, ved hjælp af en større projektopgave, hvori de skulle forklare og reflekterer over perioden, både objektivt men også subjektivt. Herunder er der et lille udsnit af nogle af elevernes vurderinger:

Vurdering

Jeg mener at perioden har hjulpet mig med at være forberedt til når jeg skal stå på egne ben, især hvad angår ansøgninger eftersom jeg ikke har haft om det før. Perioden har forberedt mig på når jeg skal i lejlighed, tage min uddannelse og når jeg skal på arbejdsmarkedet. Når jeg i fremtiden kigger tilbage på denne periode, er det højst sandsynlig at jeg vil være taknemmelig. Jeg vil kunne bruge alt det jeg har lært, ikke kun fagligt men også privat. Det vil hjælpe mig med at komme igennem min uddannelse og starten af mit voksenliv. Agnethe Global 10

Jeg synes, at igennem hele denne periode har jeg fået rigtig meget ud af det. Vi har fået et bedre sammenhold i klassen, alle kan snakke med alle og vi har lært hinanden at kende på det personlige plan. Vi har lært en masse nye ting, jeg føler selv jeg har forbedret mig skriftligt, men også mundtligt. Jeg kunne specielt godt lide da vi var i Prag, at vi fik lov til at gå rundt selv i byen, og være sammen med mine venner.   Kristine Global 10

Denne periode har været utrolig lærerig, ikke mindst for mig, da den viste mig at, jeg bl.a. godt kan finde ud af at skrive en jobansøgning, som har nok blikfang til at en virksomhed ville udvælge mig. Jeg må sige, at det overraskede mig positivt, hvor spændende det egentlig var, fordi jeg havde regnet med, at det ville blive ret så kedeligt, men det blev det bare på ingen måde. Det at det var så spændende var også medvirkende til, at jeg ser på det at flytte hjemmefra med et helt andet syn, end jeg gjorde før vi gik i gang. Også Pragturen var en meget vigtig del af denne periode, da vi lærte at klare os selv i en storby, som vi ikke kendte, og det har da i hvert fald også været med til at give mig et bredere verdensbillede, og større forståelse for nogle af de forskellige kulturer der findes rundt om i verden.  Lukas Global 10

Jeg synes, at vores forløb var meget interessant, da vi fik meget at vide, om hvordan det vil være at flytte og leve alene. Man har lært at skrive en rigtig jobansøgning, jeg havde allerede prøvet det før, men nu har jeg bedre styr på, hvordan jeg skal opbygge en jobansøgning.

Jeg synes også meget godt om, at jeg måtte komme til en jobsamtale, og prøve det. Jeg tror, at hvis jeg nu skal til en jobsamtale,  er jeg ikke længere så nervøs, fordi jeg ved hvordan det foregår.

Desuden kunne jeg også rigtig godt lide vores studietur til Prag, den var meget spænende, da det var min første gang i Tjekkiet. Jeg har lært ud af vores ophold i Prag, at der findes mange forskellige forhold man kan arbejde under.

Budget-opgaven var meget hjælpsom, da jeg aldrig havde tænkt over alle de ting, man har brug for, hvis man skal flytte. Så selvom vi ikke fik alt på plads ved denne opgave, synes jeg den har hjulpet mig, for at for en fornemmelse for, hvor svært det kan være kun at leve af SU.  Malin Global 10