Gymnasiet på Vejlefjord er bare en sej ungdomsuddannelse

Den er sej, fordi du bliver klog på rigtig meget: spændende fag, dig selv, samfundet, kultur… you name it. Vi siger at STX er almendannende. Den dag du står med huen, ved du måske mere om samfundet, end din egen far ved, fordi du har haft samfundsfag på A-niveau. Det er en fed fornemmelse. Glæd dig.

En studentereksamen åbner SÅ mange døre for dig

Når du er færdig med din eksamen, har du bare vildt mange muligheder for at vælge uddannelse – den kan være så kort som 1-2 år, men den kan også være på 5 år eller flere. Vi siger at STX er studieforberedende, fordi du får de nødvendige kompetencer til at læse videre.

Fakta om grundforløbet

Du skal have følgende fag:

• Almen sprogforståelse (AP)
  • Naturvidenskabeligt grundforløb (NV)
  • Dansk
  • Historie
  • Engelsk
  • Matematik
  • Samfundsfag

På Vejlefjord Gymnasium kan du blive den bedste udgave af dig selv

Hvis du vil det og vil arbejde for det, har du de bedste muligheder for at få en god studentereksamen på Vejlefjord Gymnasium. Lærerne kommer til at kende dig godt og vil gøre deres allerbedste, for at du klarer dig godt. Og dine venner bakker dig op, så I hjælper hinanden med lektier og opgaver.

Grundforløbet skal gøre dig parat til at vælge studieretning

Det første der sker på Vejlefjord er, at du og dine klassekammerater bliver rystet rigtig godt sammen i løbet af introugen. Så er du godt i gang med grundforløbet som kører frem til efterårsferien og lidt til. Her bliver du introduceret til en række fag, så du bliver godt klædt på til at vælge studieretning.

Du skal vælge studieretning efter interesse og fagligt niveau

Under grundforløbet får du smagsprøver på forskellige fag. Sammen med en studievejleder finder du ud af, hvilke muligheder der passer bedst til dine interesser og dit faglige niveau. På Vejlefjord Gymnasium kan du vælge mellem mange populære studieretninger.

Fagene får du på forskellige niveauer

Alle fag er delt op i niveauer med A som det højeste niveau, B som det mellemste niveau og C som det laveste niveau. A-niveauer har skriftlig eksamen, og du har normalt fagene i alle tre år. B-niveauer har du normalt i to år, og C-niveauer har du kun i ét år – undtagen idræt C, som du har i alle år. For at blive student skal du have mindst 4 fag på A-niveau, men du kan også vælge 5. Det giver dig en del ekstra skriftligt arbejde, men også mulighed for et højere karakter gennemsnit.

Valgfagene opfylder dine ønsker

Vi udbyder populære valgfag på C-, B- eller A-niveau. Det gælder fx fysik, kemi, biologi, samfundsfag, religion, idræt, tysk, fransk, spansk, engelsk, naturgeografi, informatik og musik. Nogle valghold er små, hvilket sikrer, at der bliver særligt fokus på netop dine evner og forudsætninger.

Vælg mellem følgende studieretninger:

Naturvidenskabelige:

• Matematik A, Fysik B, Kemi B
  • Biologi A, Kemi B

Samfundsvidenskabelige:

• Samfundsfag A, Engelsk A
  • Samfundsfag A, Fransk begynder A
  • Samfundsfag A, Matematik A

Sproglige:

• Engelsk A, Spansk begynder A, Tysk forts. B
  • Engelsk A, Fransk begynder A, Tysk forts. B

Nørdede regler, som du sikkert ikke har brug for at læse lige nu

• Du skal have mindst to sprog på B- eller A-niveau, og det ene skal være engelsk. Det andet sprog kan være tysk, fransk eller spansk. Hvis du vælger fransk eller spansk, skal du tage det på A-niveau.
  • De fleste elever skal have matematik på mindst B-niveau. Har du mindst 3 fremmedsprog, kan du dog nøjes med matematik på C-niveau. Vejlefjordskolen udbyder 2 studieretninger, hvor det er tilfældet.
  • Du skal mindst have to naturvidenskabelige fag, fordelt over 1. og 2.g. På Vejlefjordskolen har alle elever biologi og fysik, men for de særligt interesserede inden for naturvidenskab er der desuden mulighed for naturgeografi, informatik og kemi.
  • Alle fag kan afsluttes med eksamen, undtagen idræt C og kristendom.