Vælg mellem to forskellige 10. klasser –
”Global 10” eller ”Social 10”

Mange fag og forløb er fælles for de to 10. klasser, men i 4-6 projektforløb hen over året bliver de to profiler tydelige. I begge klasser er der spændende, men helt forskellige rejser, som vil ændre din forståelse af verden. Måske bliver du endda selv et lidt anderledes menneske. Vælger du 10. kl. på Vejlefjordskolen, skal du altså foretage 2 valg: Du skal finde ud af, hvilket af vores linjefag du ønsker, og du skal vælge mellem de to profiler for 10. kl. (Global 10 eller Social 10)

Global 10 – helt kort

• Hvordan kan verden blive et bedre sted? (fx via FN’s verdensmål)
  • Hvad er det, der gør USA til et anderledes og spændende land
  • Rejse til USA (Washington DC og New York – de to vildeste byer)

Social 10 – helt kort

• Hvordan kan du gøre en positiv forskel i dit lokalområde? Glæd andre og bliv selv gladere!
  • Rejse til Rumænien, hvor vi hjælper med mad til børn og oplever hovedstaden.
  • Livet og hverdagen i Rumænien i nutiden og i fortiden

Life skills – bliv klædt på til livet

Faget LIFE SKILLS bliver du tilbudt i begge de to 10. klasser.  Det gør dig stærkere til livet efter skolen. Her er der fokus på kommunikation, konfliktløsning, kærlighed og parforhold, håndtering af stress og andre problemer, personlighedstyper mm. Du vil elske faget.

Brobygning hjælper dig med at vælge hvad du skal efter 10. kl.

Du skal tage gode uddannelsesvalg, der passer til dig. Derfor få du en halv uges brobygning på en erhvervsrettet ungdomsuddannelse og en halv uge, hvor du skal prøve Vejlefjord Gymnasium. Hvert år vælger nogle af vores 10. klasse-elever at fortsætte i vores gymnasium, fordi de er blevet glade for deres venner og de mange fritidsmuligheder, der ligger lige om hjørnet.

Et eller to gymnasiefag – så du bedre kan vælge uddannelse

Begge de to 10. klasser inkluderer også et eller to fag med gymnasielærere, så du får seriøse smagsprøver på, hvad det vil sige at gå i gymnasiet, hvis du senere skulle vælge det. Du prøver også gymnasiets arbejdsmetoder og får på den måde en meget bedre forudsætning for dit valg af uddannelse efter 10. klasse.

Social 10 – hvis du vil gøre en forskel

Måske ved du allerede, at du godt kunne tænke dig at arbejde med mennesker, når du bliver voksen. Du ved med dig selv, at du gerne vil gøre en forskel i andre menneskers liv.

Rejs ud i verden for at ændre den til det bedre

Vejlefjordskolen har etableret et samarbejde med en organisation i Rumænien. Du skal med klassen for at lave et projekt for sigøjnerfamilier. Landet er et at de allerfattigste i Europa, så der er brug for hjælp. Det kan du være med til – og der er ikke noget der giver så meget god energi, som når du sammen med andre gør en flok børn glade. På turen skal du selvfølgelig også besøge byen Cluj og se vigtige steder, som betyder noget for landet. Turen til Rumænien bliver måske et once in a life time – for her ser du et land, som almindelige turister næsten aldrig besøger. Men så er du pludselig den klogeste i familien, når det gælder et helt anderledes land i Europa.

Hvad vil du være? Pædagog, politibetjent eller læge?

Der er mange muligheder for at arbejde med mennesker. Du kan blive sygeplejerske eller lærer, Falckredder eller socialrådgiver. Du kan arbejde med udvikling i Afrika eller blive læge for Red Barnet. Der er masser af muligheder. Social 10 gør dig måske klogere på, hvad du vil med dit liv.

Lær psykologi og god kommunikation

I Social 10 vil du lære noget om, hvordan man kommunikerer med mennesker, og hvordan man viser omsorg. Du skal lære noget om psykologi, så du bedre forstår dig selv, og dem du skal arbejde med. Du skal selv udvikles, og du skal kunne lære at hjælpe andre.

”Social 10 er Vejlefjordskolens værdier omsat til noget helt praktisk”

Kay Flinker, rektor

Fortæl om det du gør til inspiration for andre

Du vil flytte noget i verden. Det kan du fx gøre ved at lave fede opslag på Facebook om klassens projekter. Skrive til avisen. Lave fede plakater på skoles bredformatplotter. Få familien op på dupperne med dine posts på Instagram.

Global 10 – hvis du vil vide mere om verden og opleve den vildeste tur til USA

I Global 10-temaforløbene bliver du introduceret til et af verdens mest spændende lande, verdens militære supermagt, verdens rigeste land, men også et meget splittet land med en blodig historie, stærke raceskel og en helt anden måde at indrette samfundet på. Du vil blive fascineret af USA og sikkert også undre dig over mange ting. Men hop ud i det – du kommer ikke til at fortryde det.

Hvordan kan verden blive et bedre sted for flere mennesker?

Hen over skoleåret vil du i flere fag blive introduceret til FN’s Verdensmål. Det er målsætninger, der inden for de nærmeste år skal forbedre forholdene for mennesker rundt omkring i verden. Du vil også selv blive udfordret til at tænke over, hvordan du selv og din familie kan gøre noget af værdi for mennesker, der lever fattigt, undertrykt, som socialt udstødte eller med helt andre udfordringer.

Turen til USA glemmer du aldrig

Washington DC og New York er to af de mest markante og mest spændende storbyer i USA. Præsidenten og kongressen, det amerikanske folketing, holder til i Washington – alene af den grund er det en spændende by. Som regel lykkes det også at komme på besøg i Det hvide Hus. På en af rejserne traf vores elever Lars Lykke, som var statsminister på det tidspunkt – han skulle besøge præsidenten. Turen går også til markante monumenter og museer, fx det sted i New York, hvor tvillingetårnene stod indtil den 11. september 2001, hvor de blev torpederet af 2 fly med terrorister. Sådan et besøg ændrer dig!

Det koster ekstra – men det er alle pengene værd

Turen til USA varer dage og koster 8000 kr. oveni de almindelige skolepenge. Skolen vil opkræve beløbet i rater før turen.